ΠΜΣ Εικαστικες Τέχνες Περιγράμματα Α και Γ εξ. – Επιλογής
- Posted by Αμαλία Φωκά
- Date 20 Οκτωβρίου 2022
Α΄, Γ΄ Εξάμηνο, χειμερινό, επιλογής, εργαστηριακού χαρακτήρα
Διδάσκων: Γιάννης Κόκκαλης, επίκουρος καθηγητής Γλυπτικής
Περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει το γλυπτικό αντικείμενο, τη σχέση του με το χώρο και το διάλογό του με το θεατή. Σε αυτή την διεργασία πρωταρχικοί παράγοντες η φόρμα, τα υλικά και τελικά η θέση που το έργο καταλαμβάνει.
Διεξαγωγή μαθήματος:
Κατά την διάρκεια του εξαμήνου θα γίνουν παρουσιάσεις και θα δοθούν ασκήσεις που στοχεύουν στην εξοικείωση με τις τρεις διαστάσεις, τα υλικά και την μεθοδολογία της γλυπτικής. Τα μαθήματα θα διεξάγονται δια ζώσης στο εργαστήριο γλυπτικής.
-Η διδασκαλία των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται και με μεικτό σύστημα διδασκαλίας (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και ειδικότερα οι εξ αποστάσεως διδασκαλίες θα ανέρχονται μέχρι το 35% του αριθμού των μαθημάτων κάθε εξαμήνου (σύμφωνα με τον ν. 4485/2017, Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 30 και άρθρο 45) .
Εργασία μαθήματος:
Στο τέλος του εξαμήνου θα παραδοθεί γλυπτό σε μακέτα ή φυσικό μέγεθος και θα παρουσιαστεί όλη η πορεία της εξέλιξης της τελικής πρότασης (έρευνα, σκίτσα και σχέδια, συνοδευτικό κείμενο, φωτορεαλιστική απεικόνιση στην προτεινόμενη θέση τοποθέτησης).
Βιβλιογραφία:
-Η τέχνη από το 1900 : μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός, Θεσσαλονίκη, Επίκεντρο, 2018
-Johan Huizinga, Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (homo ludens), Αθήνα, Γνώση, 2010
-Kimon Nicolaides, The Natural Way to Draw, Souvenir Press Ltd, 2008
Α΄, Γ΄ Εξάμηνο, χειμερινό, επιλογής, εργαστηριακού χαρακτήρα
Διδάσκων: Κων/νος Παπαμιχαλόπουλος Εικαστικός, Δρ. Καλών Τεχνών
-Η διδασκαλία των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται και με μεικτό σύστημα διδασκαλίας (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και ειδικότερα οι εξ αποστάσεως διδασκαλίες θα ανέρχονται μέχρι το 35% του αριθμού των μαθημάτων κάθε εξαμήνου (σύμφωνα με τον ν. 4485/2017, Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 30 και άρθρο 45) .
Επιλογής εργαστηριακού και θεωρητικού χαρακτήρα
Α’ Εξάμηνο, Χειμερινό
Διδάσκων: Δρ. Ορέστης Πάγκαλος, Αρχιτέκτων
Περιγραφή μαθήματος:
Ο όρος βιντεοεγκατάσταση υποδηλώνει ένα σύνθετο και υβριδικό καλλιτεχνικό μέσο στο οποίο το βίντεο ενσωματώνεται με τα υλικά στοιχεία μιας εγκατάστασης, στο πλαίσιο ενός οριοθετημένου χώρου. Συχνά, ο θεατής διαδραματίζει ενεργό ρόλο, συμμετέχει ή κάποιες φορές συν-διαμορφώνει με την φυσική παρουσία του μια αφηγηματική ακολουθία που εξελίσσεται στο χώρο. Οι βιντεοεγκαταστάσεις μπορούν να θεωρηθούν ως μέρος μιας ευρύτερης στροφής στην τέχνη που άρχισε τη δεκαετία του 1960, και περιλαμβάνει τα happenings, τις εγκαταστάσεις, τις performance, την εννοιολογική τέχνη, την body art και την land art. Το μάθημα πραγματεύεται την δημιουργική διαδικασία και τα ζητήματα πρόσληψης και διεύρυνσης της εικαστικής γλώσσας, μέσα από την εικαστική πρακτική των βιντεοεγκαταστάσεων στο δημόσιο χώρο. Προσεγγίζει την έννοια του οπτικοακουστικού μέσου, σε σχέση με τις διαφορετικές εκφάνσεις της βιντεοεγκατάστασης και την αξιοποίησή της σε πρακτικές εικαστικών παρεμβάσεων, αναφορικά στο κοινωνικό context και στα φυσικά-αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά των τόπων επέμβασης.
Η εικαστική έρευνα με την χρήση αυτών των νέων μορφών αναπαράστασης εκτείνεται :
- στη σχέση της προβολής με τον περιβάλλοντα χώρο, τα αντικείμενα που περιλαμβάνονται ή ακόμα και τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του χώρου, προκειμένου να αρθρωθεί μια αφηγηματική δομή.
- στη δημιουργία χώρου μέσω των προβολών ή την προσαρμογή τους σε ένα δοσμένο χώρο (Site-specific).
- Τις βιντεοεγκαταστάσεις κλειστού κυκλώματος (Closed-circuit).
- Τις διαδραστικές βιντεοεγκαταστάσεις και γενικότερα την συμμετοχή, την σωματική εμπειρία και την παρέμβαση του θεατή.
- Τις τεχνικές προδιαγραφές που απαιτούνται. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται για τις βιντεοεγκαταστάσεις στο δημόσιο χώρο (στο πλαίσιο της public art), και στους νέους εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας και κοινωνικής παρέμβασης που αναπτύσσονται.
Λέξεις κλειδιά: Technology- Video Installation art- Video art- New Media art- Public Space.
Εργασία μαθήματος:
- Εικαστικό έργο (project). - Πρωτογενής έρευνα και κείμενο της εργασίας.
Τρόπος διεξαγωγής μαθήματος:
- Σεμινάρια. (θεωρητικά και εργαστηριακά) - Συναντήσεις φοιτητών- διδασκόντων.
- Εικαστικό έργο, που παρουσιάζεται στο τέλος του εξαμήνου.
-Η διδασκαλία των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται και με μεικτό σύστημα διδασκαλίας (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και ειδικότερα οι εξ αποστάσεως διδασκαλίες θα ανέρχονται μέχρι το 35% του αριθμού των μαθημάτων κάθε εξαμήνου (σύμφωνα με τον ν. 4485/2017, Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 30 και άρθρο 45) .
Διάρκεια 13 εβδομάδες
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
- «Εισαγωγή στην Βιντεοτέχνη», Rob Perree, Εκδ. Σχολή Σταυράκου-Επικοινωνία και Κουλτούρα, 1994
- Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art, Doug Hall (Editor), Sally Jo Fifer (Editor), David Bolt (Preface), Εκδ. Aperture; (June 1, 1991)
- Art Since 1960, new edition, Michael Archer, Εκδ. Thames & Hudson, world of art
- New Art in the 60s and 70s, Redefining Reality, Anne Rorimer, Εκδ. Thames & Hudson, world of art
- New Media in Late 20th-Century Art (World of Art), Michael Rush, Εκδ. Thames & Hudson, world of art
- Digital Art, Christiane Paul, Εκδ. Thames & Hudson, world of art
- New Screen Media: Cinema, Art, Narrative, Martin Rieser (Editor), Andrea Zapp (Editor), Εκδ. British Film Inst. (April 2002)
- Video Spaces (PB), Barbara London, Εκδ. Museum of Modern Art, NY
- Video the Reflexive Medium, Yvonne Spielman, Εκδ. The MIT Press (2008)
- A History of Video Art, Chris Meich- Andrews, Εκδ. Berg (2006)
- A History of Experimental Film and Video, A. L. Rees, Εκδ. British Film Inst. (1999)
- Experimental Cinema in the Digital Age, Malcolm Le Grice, Εκδ. British Film Inst. (2001)
- Film Art Phenomena, Nicky Hamlin, Εκδ. British Film Inst. (2003)
- The New Media Book, Dan Harries (Editor), Εκδ. The MIT Press (2002)
- The Language of New Media, Lev Manovich, Εκδ. The MIT Press (2001).
Γ΄εξαμήνου, Επιλογής Εργαστηριακού και θεωρητικού χαρακτήρα μάθημα,
Διδάσκων: Νίκος Αρτέμης, Εικαστικός, Επίκουρος Καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος:
Το μάθημα εστιάζει σε έργα συνδυαστικών καλλιτεχνικών μέσων, οπτικοακουστικών εγκαταστάσεων, πειραματικού κινηματογράφου/animation και μουσικών βίντεο. Προσεγγίζονται και αναλύονται θέματα όπως η σχέση εικαστικών και μουσικής, η έννοια του «δημόσιου» και της «κοινής θέας», το συγκείμενο (context), ζητήματα ταυτότητας καθώς και μέθοδοι και πρακτικές της καλλιτεχνικής διαδικασίας όπως στρατηγικές ιδιοποίησης, ακτιβισμός, DIY. Έμφαση δίδεται στη σημασία της συνεργασίας, του βιώματος, της έρευνας, του αναστοχασμού και τη σύνθεση διαφορετικών πρακτικών και πεδίων.
Εργασία μαθήματος: Εκπόνηση και παρουσίαση έργου/project στη θεματική του μαθήματος με συνοδευτικό κείμενο του σκεπτικού, της έρευνας, της δημιουργικής διαδικασίας κλπ.
Τρόπος διεξαγωγής μαθήματος: Σεμινάρια (θεωρητικά και εργαστηριακά), συναντήσεις φοιτητών- διδασκόντων, παρουσιάσεις εργασιών σε εξέλιξη, διαλέξεις προσκεκλημένων ομιλητών. Παρουσίαση έργου στο τέλος του εξαμήνου.
-Η διδασκαλία των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται και με μεικτό σύστημα διδασκαλίας (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και ειδικότερα οι εξ αποστάσεως διδασκαλίες θα ανέρχονται μέχρι το 35% του αριθμού των μαθημάτων κάθε εξαμήνου (σύμφωνα με τον ν. 4485/2017, Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 30 και άρθρο 45) .
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Benjamin, Walter, Κείμενα 1934-1940, Άγρα, 2019
Bourriaud, Nicolas, Σχεσιακή Αισθητική, ΑΣΚΤ, 2014
Bourriaud, Nicolas, Μεταπαραγωγή. Αθήνα. ΑΣΚΤ 2014.
Christiane, Paul, Digital Art, Thames and Hudson, 2008.
Debord Guy, Η κοινωνία του θεάματος, Μεταίχμιο, 2016
Debord Guy, Σχόλια πάνω στην κοινωνία του θεάματος, Ελεύθερος Τύπος 1988
Deleuze, Gilles, Κινηματογράφος Ι: Η εικόνα-κίνηση, Αθήνα, Νήσος, 2009.
Deleuze, Gilles, Κινηματογράφος ΙΙ: Η χρονοεικόνα, Αθήνα, Νήσος, 2010.
Eisenstein, Sergei, Η μορφή του φιλμ, Αιγόκερως 2003.
Fisher, Mark, Καπιταλιστικός Ρεαλισμός, Futura 2015.
Handler Miller, Carolyn, Digital Storytelling, Focal Press, (2008)2012.
Jordan Ken, Parker Randall, Multimedia: From Wagner to Virtual Reality, Norton, 2002.
Kahn, Douglas, Noise, Water, Meat, A History of Sound in the Arts, MIT Press, 2001.
Kelly, Caleb (ed.), Sound // Documents of Contemporary Art, Whitechapel Gallery, MIT Press, 2011.
Kittler, Friedrich, Γραμμόφωνο, Κινηματογράφος, Γραφομηχανή, Νήσος, 2005.
Le Grice, Malcolm, Experimental Cinema in the Digital Age, BFI, 2001.
Manovich, Lev, Η Γλώσσα των Νέων Μέσων, ΑΣΚΤ, 2016
Rieser, Martin & Zapp, Andrea, New Screen Media-Cinema/Art/Narrative, BFI, 2002.
Rush, Michael, New Media in Art, 2005.
Shanken, Edward A., Art and Electronic Media, Phaidon Press, 2009.
Toop, David, Ocean of Sound, Serpent’s Tail, 1995.
Wands, Bruce, Art of the Digital Age, Thames and Hudson, 2007.
Youngblood, Gene, Expanded Cinema, E.P. Dutton, 1970.
Επιλογής εργαστηριακού και θεωρητικού χαρακτήρα
Γ’ Εξάμηνο, Χειμερινό
Διδάσκων: Δρ. Ορέστης Πάγκαλος, Αρχιτέκτων
Περιγραφή μαθήματος:
Το μάθημα εξετάζει τις πολύπλευρες διαστάσεις που παρουσιάζει ο συνδυασμός των πεδίων της γλυπτικής και των νέων μέσων. Σε αυτό το πλαίσιο ερευνώνται αναδυόμενα ζητήματα μεθόδων, πρακτικών, τεχνολογίας, πρωτοτυπίας και διαχρονικότητας, ανανεωσιμότητας (update), διεπιστημονικότητας, φόρμας, υλικών, τεχνικών, τεχνολογίας, περιεχομένου, αισθητικής, νοήματος και ηθικής. Παράλληλα, αναδύονται ζητήματα ιστορίας της τέχνης, ιστορίας των μέσων, ιστορίας της τεχνολογίας και θεωρίας του χώρου.
Το αντικείμενο του μαθήματος εκ φύσεως συνδυάζει ποικιλοτρόπως πλευρές του light art, του video art και της εννοιολογικής τέχνης, με προβολές, ready-made συνθέσεις, objet trouvé και εγκαταστάσεις, με applications, robotics και χειρονομίες του καλλιτέχνη, σε συνδυασμούς χρήσης εικόνας, λόγου και ήχου. Ενίοτε διαδραστικά, και άλλοτε με δημιουργία επίπλων δρόμου ή άλλων αντικειμένων χρήσης, όλα τα έργα χαρακτηρίζονται από τη χωρικότητά τους: είτε βρίσκονται σε εκθεσιακούς χώρους είτε σε δημόσιους, τα φυσικά χαρακτηριστικά του χώρου συνομιλούν με τα έργα και αμφίδρομα οι ποιότητές των έργων αναδεικνύονται από τη χωροθέτησή και τοποθέτησή τους. Επιπλέον, λαμβάνονται υπόψη τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του εκάστοτε χώρου, ενώ εξετάζεται ποικιλία χώρων (ιδιωτικών, δημόσιων, υπαίθριων, εσωτερικών), και περιστάσεων (εκθέσεις, συναυλίες, φεστιβάλ, θεατρικές παραστάσεις). Παράλληλα, δίνεται έμφαση στον συσχετισμό με την ανθρώπινη κλίμακα και την ένταξη των θεατών στο χώρο συνολικά, και στην εικόνα της καταγραφής τους ειδικά. Τα παραδείγματα και η συζήτησή τους στην τάξη, είναι επιθυμητό να αποτελέσουν ερεθίσματα και να παράξουν κριτική σκέψη, και ιδανικά, σε συνδυασμό με την προηγούμενη προσωπική εμπειρία των φοιτητών/τριών να συνεισφέρουν στα θέματα εξαμήνου.
Εργασία εξαμήνου:
Προτείνεται μία από τις παρακάτω επιλογές, σε συνεννόηση με τον διδάσκοντα.
Ολοκληρωμένο έργο ή project, με σύντομο συνοδευτικό κείμενο του σκεπτικού, της δημιουργικής διαδικασίας, των αναφορών, των τεχνικών χαρακτηριστικών, των επιρροών, των συμβολισμών και νοημάτων.
Σύλληψη έργου ή project, με προχωρημένο επεξεργασμένο οπτικοακουστικό υλικό (σε ενδεικτικά ή και προχωρημένα στάδια της εξέλιξής του), και εκτενές συνοδευτικό κείμενο του σκεπτικού.
Διεξαγωγή μαθήματος
Σεμινάρια. (θεωρητικά και εργαστηριακά) - Συναντήσεις φοιτητών- διδασκόντων. - Τελική παράδοση θέματος εξαμήνου, με σύντομη παρουσίαση.
-Η διδασκαλία των μαθημάτων δύναται να πραγματοποιείται και με μεικτό σύστημα διδασκαλίας (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) και ειδικότερα οι εξ αποστάσεως διδασκαλίες θα ανέρχονται μέχρι το 35% του αριθμού των μαθημάτων κάθε εξαμήνου (σύμφωνα με τον ν. 4485/2017, Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 30 και άρθρο 45) .
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
- Bloustien, Gerry, and Margaret Peters. Youth, Music and Creative Cultures: Playing for Life. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011.
- Caillois, Roger. 1961. Man, play, and games. New York: Free Press of Glencoe.
- Carr, Stephen, Mark Francis, and Leanne G. Rivlin. Public Space. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
- Deutsche, Rosalyn. Evictions: Art and Spatial Politics. 1998.
- Deutsche, Rosalyn. Krzysztof Wodiczko. London: Black Dog, 2011.
- Dixon, Steve, and Barry Smith. Digital Performance: A History of New Media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass: MIT Press, 2015.
- Huizinga, J. Homo Ludens: a study of the play-element in culture. London: Routledge & Kegan Paul, 1949.Top of Form
- Holzer, Jenny. Jenny Holzer Truth Before Power. Germany: Kunsthaus Bregenz, 2004Bottom of Form
- Holzer, Jenny, David Joselit, Renata Salecl, and Joan Simon. Jenny Holzer. London: Phaidon, 2010.
- Leavy, Patricia. Method Meets Art: Arts-Based Research Practice. New York: The Guilford Press, 2009.
- McCormick, Carlo. Trespass : a History of Uncommissioned Urban Art. Köln: Taschen, 2010.
- McNiff, Shaun. Trust the Process: An Artist's Guide to Letting Go. Boston: Shambhala, 1998.
- Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions, 2013
- Rush, Michael, and Michael Rush. New Media in Art. London: Thames & Hudson, 2005.
- Tharp, Twyla, and Mark Reiter. The Creative Habit: Learn It and Use It for Life : a Practical Guide. New York, NY: Simon & Schuster Paperbacks, 2006.Top of Form
- Tribe, Mark, Uta Grosenick, and Reena Jana. New media art. Köln: Taschen, 2006.
- Bottom of Form
- Wilson, Stephen. Information arts: intersections of art, science, and technology. Cambridge, Mass: The MIT Press, 2002.
Επιλογής εργαστηριακού και θεωρητικού χαρακτήρα
Α΄, Γ’ Εξάμηνο, Χειμερινό
Διδάσκων : ΠΑΑΕ
Επιλογής εργαστηριακού και θεωρητικού χαρακτήρα
Α΄, Γ’ Εξάμηνο, Χειμερινό
Διδάσκων : ΠΑΑΕ
You may also like
NEO ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2020-2021 ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΤΕΤ
Δείτε το πρόγραμμα στο σύνδεσμο που ακολουθεί. Oι αλλαγές – προσθήκες φαίνονται με κόκκινο χρώμα. Ενημερώνουμε τους φοιτητές του Τμήματος ότι μετά την ολοκλήρωση των δηλώσεων μαθημάτων, ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα και στον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων. …
Πρακτική Άσκηση Ακαδημαϊκού Έτους 2025-2026: Ενημερωτικές Εκδηλώσεις
Το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης ανακοινώνει την έναρξη του νέου κύκλου Πρακτικής Άσκησης για το Ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, στο πλαίσιο του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ+) μέσω του …
Πρακτική Άσκηση Ακαδημαϊκού Έτους 2025-2026: Ενημερωτικές Εκδηλώσεις
Το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης ανακοινώνει την έναρξη του νέου κύκλου Πρακτικής Άσκησης για το Ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, στο πλαίσιο του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ+) μέσω του …
Ανακοίνωση για ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΠΤΥΧΙΟΥ
Οδηγίες για την αίτηση πτυχίου ΕΔΩ Δείτε τα απαραίτητα έντυπα για την αίτηση πτυχίου: Α2-Αίτηση_Πτυχίου-διπλώματος Ημερομηνία τελευταίας υποχρέωσης Ενημέρωση υποψήφιων πτυχιούχων για την απενεργοποίηση του ακαδημαϊκού λογαριασμού: O ακαδημαϊκός σας λογαριασμός απενεργοποιείται ΑΜΕΣΑ με την ανακήρυξή σας. Παρακαλούμε να φροντίζετε εγκαίρως …