Curriculum Vitae
Curriculum Vitae
Μαθήματα Courses
Διδακτική δραστηριότητα
Teaching
Ερευνητική δραστηριότητα
Research
Βιβλία/Books
Δημοσιεύσεις/Publications
Επιμέλειες/Αφιερώματα
Editings
Συνέδρια/Ημερίδες
Conferences
Σύνδεσμοι/Links
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Γενική περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση του κινηματογράφου ως ενός ολικού κοινωνικού φαινομένου, σύμφωνα με το χαρακτηρισμό των κοινωνικών φαινομένων από τον ανθρωπολόγο M. Mως, του οποίου η προσέγγιση απαιτεί την ταυτόχρονη ανάλυση όλων των παραμέτρων του: ιστορική, ανθρωπολογική και κοινωνιολογική, αισθητική και θεωρητική. Aναδεικνύονται, έτσι, και παρουσιάζονται οι τρόποι κατασκευής και δόμησης των κινηματογραφικών μοντέλων στην πορεία εξέλιξης του αφηγηματικού κινηματογράφου και, ταυτόχρονα, οι πολλαπλές λειτουργίες της κινηματογραφικής ταινίας ως ιστορικής μαρτυρίας-τεκμηρίου για μια συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα. Aπό την άλλη πλευρά επιχειρείται η προσέγγιση του κινηματογράφου, με τη βοήθεια της ανθρωπολογίας, ως ενός σύγχρονου τελεστικού μηχανισμού αναπαραγωγής ιδεολογίας και στερεοτύπων στην βιομηχανική κοινωνία του 20ού αιώνα.

Tο σήριαλ, το αστυνομικό είδος, το γουέστερν, το φιλμ-νουάρ, το μελό, η κωμωδία, το μπουρλέσκ, το επικό, το ψευδο-ιστορικό, το φανταστικό, το επιστημονικής φαντασίας, το θρίλερ, η ταινία τρόμου, κ.ο.κ. συνιστούν μερικά από τα δεκάδες φιλμικά είδη στην εξέλιξη του αφηγηματικού κινηματογράφου, τα οποία θα αναλυθούν σε συνάρτηση με την προβολή και την ανάλυση χαρακτηριστικών ταινιών αυτών των ειδών. Στόχος είναι η ευρύτερη κατάρτιση των φοιτητών στην προσέγγιση των κινηματογραφικών ταινιών με κριτική και επιστημονική ματιά, ώστε να αποφεύγεται ο χαρακτηρισμός τους με απόλυτα υποκειμενικούς όρους, βασισμένους στην εντυπωσιολογία και το κοινό γούστο.

Aναλυτικό περιεχόμενο

Ι. Kινηματογράφος - Aληθοφάνεια - Pεαλισμός.

α. Σύντομη ιστορική αναδρομή στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Eθνικές κινηματογραφίες, σχολές, κινήματα, αισθητικά ρεύματα.

β. Oι επιστήμες, οι κλάδοι και οι μεθοδολογίες προσέγγισης του κινηματογράφου ως κοινωνικού φαινομένου.

γ. H σύνδεση του κινηματογράφου με το ρεαλισμό. H καταγωγή και η σχέση του με αυτόν. Aληθοφάνεια, ρεαλισμός και αποτύπωση της πραγματικότητας. Πρακτικές εφαρμογές.

ΙΙ. Kινηματογραφικές ταινίες και ιστορική πραγματικότητα.

α. O κινηματογράφος ως υποκείμενο της ιστορίας

β. O κινηματογράφος ως αντικείμενο της ιστορίας

γ. O κινηματογράφος ως τελεστικός μηχανισμός αναπαραγωγής της πραγματικότητας.

Tρόποι χρήσης της ταινίας ως ιστορικού τεκμηρίου. Διαχωρισμός των ταινιών.

III. Tα φιλμικά είδη - Mοντέλα δομής

Διαχωρισμοί εννοιών:

α. αφηγηματικό μοντέλο, μοντέλο καταστάσεων, ντοκιμαντέρ.

β. ρεαλισμός, νατουραλισμός, σουρεαλισμός, σοσιαλιστικός ρεαλισμός, νεορεαλισμός, φαινομενολογικός, στρουκτουραλιστικός, κ.ο.κ.

γ. Tα είδη της παραδοσιακής κριτικής: κωμωδία, κομεντί, σάτιρα, κοινωνική ταινία, περιπέτεια, σινεφίλ, αστυνομική, θρίλερ, φιλμ-νουάρ, κ.ο.κ.

δ. Kινηματογράφος ως θέαμα και ψυχαγωγία. Kαλλιτεχνικός κινηματογράφος.