Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης
Βασίλης Πασχάλης
ΕΡΓΟ-ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
(ερευνητικό και εικαστικό έργο, καθώς και συναρτώμενες δραστηριότητες)
(δεν περιλαμβάνεται το έργο προ της εκλογής στη βαθμίδα του λέκτορα )
1) «Χαρτί, καλαμάρι, υπολογιστής: σχόλια πάνω στη διαδοχή των μέσων στην εκπαίδευση» εισήγηση στο Συνέδριο με θέμα το ερευνητικά πεδία του Αλέξη Δημαρά στην Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (ιδρυτής: Σχολή Μωραϊτη), Δεκέμβριος 2014.
2) «The Crisis out of its Humour’: jokes and caricatures in an age of agony»: εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο ‘Philosophy and Crisis: Responding to Challenges to Ways of Life in the Contemporary World. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 28-30 Ιουλίου, 2013.
3) «Μετά τον Disney», εισήγηση στην ημερίδα, σχετικά με το κινούμενο σχέδιο, στο Διεθνές φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων Be there!, Κέρκυρα 4-7 Απριλίου 2013
4) «‘Η τραγική ανθοπώλις Λούση’: εικονοαφηγήσεις στο κατώφλι των κόμικ», εισήγηση στο συμπόσιο Νέες μορφές έκφρασης στην Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (ιδρυτής: Σχολή Μωραϊτη), 21 Μαρτίου 2013
5)Μemento moros: cultural memory and cartoons ‘mnemonics’», Εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο, Rethinking Humanities and Social Sciences, Πανεπιστήμιο του Zadar, Κροατία, 8-9 Σεπτέμβρ. 2012.
6)«Video Ergo Sum», Μανδραγόρας, έτος 19ο (2011), τ.44. σσ.: 127-129.
7)«Τhe (laughing) belly of memory: humour, caricature, and recollection», Εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο, Memory, Solidarity, and Identity, του Πανεπιστημίου του Gdansk, Πολωνία, 20-21 Σεπτεμβρίου, 2012.
8)«Οπουδήποτε έξω από τον κόσμο: Όψεις του μονοδιάστατου στη μαρκουζιανή θεώρηση της τέχνης» Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας του τομέα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με θέμα τη φιλοσοφία του Herbert Marcuse, 28/4/2010 (υπό δημοσίευσιν).
9) «Αισθητικοποιώντας τη θρησκευτική εμπειρία: μια συζήτηση με βάση την αισθητική του William James», Επιστημονική Ημερίδα του τομέα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με θέμα τη φιλοσοφία του William James, 14/12/2010 ( ΛΕ’ τόμος της επιστημονικής Επετηρίδας Δωδώνη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων).
10)«Περί Επιστήμης, Φαντασίας, Εικονοποιίας: παρατηρήσεις πάνω στη μετεγγραφή της επιστημονικής φαντασίας σε comics». Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: Κόμικς και Επιστημονική Φαντασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Mυτιλήνη, Τμήμα Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, Αθήνα: Εκδόσεις: Ηλίβατον, 2010.
11)«Βατραχομυομαχία, ήτοι: περί της διαμάχης μεταξύ αδυνάτων στο ιδίωμα του παραδοσιακού κινουμένου σχεδίου», Μανδραγόρας, έτος 17ο, (2009), τ. 42, σσ: 70-75.
12)«‘Και τα μάτια πέτρες;’ Ο Νικόλας Κάλας προοιωνιζόμενος το ‘εικονικό μέλλον;’». Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: Νικόλαος Κάλας 1907-1988: ξαναδιαβάζοντας το έργο του. Τομέας Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Κομοτηνή, Ιούνιος 2005, Αθήνα: Εκδόσεις Μανδραγόρας, 2008.
13)«Περί ηρώων και ψηφίων». (Για τους ήρωες των video-games ειδικά μετά την επικράτηση της 3d animation). Επιστημονική Επετηρίδα προς Τιμήν του Καθηγητή Α. Παναγιωτόπουλου.
14)«Το φάντασμα της χαρακτικής: προεκτάσεις του μέσου την ψηφιακή εποχή». Θεατρογραφίες, Επιστήμες του Θεάματος και της Τέχνης. Νο 14, Ιανουάριος 2006.
15)«Η έννοια της ‘κάθαρσης’ στον ψηφιακό κόσμο». Πρακτικά Επιστημονικού συμποσίου με θέμα ‘Οικεία ηδονή και κάθαρσις’ στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, Ιούνιος 2005. (Υπό δημοσίευσιν)
16)«Μορφές Μυθοπλασίας στα ‘νέα μέσα’». Θεατρογραφίες, Επιστήμες του Θεάματος και της Τέχνης, Νο 13, Απρίλιος 2005.
17)«‘Πλοίον εν μέσω τελείας θαλασσοταραχής’: οι κατά Μποστ εκδοχές του υπερρεαλισμού». Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου με θέμα: Manifeste du Surréalisme: 80 χρόνια μετά. Τομέας Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα, Δεκέμβριος 2004.
18)«Μικρά φυσικά των ηρώων του κινουμένου σχεδίου»: Εισήγηση στην ημερίδα με θέμα το κινούμενο σχέδιο στην ‘Αθηναϊδα’, Δεκέμβριος 2004.
19)«Meditations on a Mobile Phone». Εισήγηση στο διεθνές Συνέδριο ‘Language, Communication, Culture’, Beja, Portugal, Noέμβριος 2004..
20)«‘Περί νεότητος και γήρως’: Για την έννοια του ‘νέου’ στα ‘νέα μέσα’» Θεατρογραφίες, Επιστήμες του Θεάματος και της Τέχνης, Νο 12, Οκτ.2004.
21)«Ποίηση και ψηφιακός πολιτισμός»: ‘παλαιά διαφορά’ λόγου και εικόνας;» εισήγηση στο Συνέδριο με θέμα τη Λογοτεχνία των Ηπειρωτών, Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιούνιος 2004. .
22)«Διδάσκοντας θεωρία σε σχολές τέχνης»: Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο, Πάτρα, Νοέμβριος 2002
Μονογραφίες
2)Υπό έκδοσιν μονογραφία με θέμα «‘Μικρά φυσικά’ των ηρώων του κινουμένου σχεδίου».
1)«Η Γελοιογραφία και το δαιμονικό: όρια της γελοιογραφίας και του σατιρικού σκίτσου», Ιδίοις αναλώμασιν, 2006. Μονογραφία 350 σελίδων με θέμα την απεικόνιση του αντιπάλου υπό δαιμονική μορφή στην ιστορία της πολιτικής γελοιογραφίας. Το πρώτο μέρος του έργου ερευνά τα θεωρητικά ζητήματα που συνοδεύουν τη «δαιμονοποίηση» της γελοιογραφίας. Το έργο συνοδεύεται από 2 index (ξενόγλωσσο και ελληνόγλωσσο), εκτεταμένες (388, τον αριθμό) σημειώσεις και εικονογράφηση.
Εικαστικό έργο
1)«Ω Μάμμη Blue: χαρμολυπητερά cartoons de moeurs». Ατομική έκθεση στην Γκαλερί Βλάσσης, Θεσσαλονίκη, 29 Νοεμβρίου- 17 Δεκεμβρίου 2011.
2)«Cartoons de Moeurs»: Ατομική έκθεση στη Gallerie Coningsby στο Λονδίνο (έναρξη 8 Ιανουαρίου 2006)
3) «Φυσική Ιστορία»: στο Χώρο Τέχνης «Ηώς», Αθήνα (Δεκέμβριος 2006).
4)Σχεδίαση μικρών βιβλίων που περιέχουν τον βασικό πυρήνα των έργων των παραπάνω εκθέσεων:
i) «TRIONFI»
ii) «ΠΟΜΠΑΙ»
Σχεδίαση του συνοδευτικού υλικού (αφίσες, προσκλήσεις) που συνόδευαν τις εκθέσεις.
4)«Lullaby» (Μινύρισμα). 2004 Ψηφιακή ταινία video (για προβολή σε ποικίλους, «προετοιμασμένους» χώρους.
5)«Οι υποκειμενικές περιπέτειες του βρέφους Μπουρνάζος». Βιβλίο εικονοαφή- γησης, αποτελούμενο από σκίτσα με συνοδευτικό κείμενο.
Μέλος της κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένου Σχεδίου της Κέρκυρας.
Ολόκληρο το ακαδημαϊκό έτος 2011-12, κάνοντας χρήση της εκπαιδευτικής άδειας εξωτερικού, εγκαταστάθηκα στο Λονδίνο, όπου πραγματοποίησα έρευνες σχετικά με τα αντικείμενα τα οποία θεραπεύω.
Διαλέξεις/ παρουσιάσεις
Στην Πνευματική Εστία Κέρκυρας, στην Αίθουσα του Παρνασσού (Αθήνα), στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Ίδρυμα (Θεσσαλονίκη), στη Στοά του Βιβλίου (Αθήνα), κ.α.
Διοργάνωση σειράς προβολών ταινιών κινουμένου σχεδίου με εκτεταμένη εισήγηση, πριν από κάθε προβολή, στο Αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης (Χειμερινό εξάμηνο 2005-6).
Διοργάνωση εκδήλωσης, στο πλαίσιο της Έκθεσης στο Χώρο Τέχνης «Ηώς» με εισηγήσεις του υποφαινομένου και του δημιουργού comics Γιάννη Γίγα.
Συμμετοχή στη διοργάνωση και παρουσίαση των έργων των φοιτητών στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών. (που αφορούσε, κυρίως, ψηφιακή φωτογραφία, και υλικό κινουμένου σχεδίου).
Συμμετοχή σε Επιτροπές Τμήματος
Επιτροπή προγράμματος σπουδών, ΣΕΜΣ, Επιτροπή βιβλιοθήκης, Συγκλητική Επιτροπή βιβλιοθήκης, Επιτροπή Οδηγού Σπουδών, Επιτροπή διδακτικών μονάδων ECTS.
Καθοδήγηση Διδακτορικής εργασίας με θέμα το κινούμενο σχέδιο στην εκπαίδευση.
Διδασκόμενα μαθήματα:
Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Τέχνη και θεωρία του ψηφιακού κόσμου Ι,
Τέχνη και θεωρία του ψηφιακού κόσμου ΙΙ, Σατιρικό σκίτσο, Κινούμενο σχέδιο.
Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Θεωρία και ιστορία του σατιρικού σκίτσου, Κινούμενο σχέδιο
Αυτοδύναμη διδασκαλία μαθημάτων
Ι) Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 2000-μέχρι σήμερον). ΠΔ 407 2000- 2002, και από το 2002 και μετά ως εκλεγμένο μέλος ΔΕΠ. Η διδασκαλία έως την εκλογή στη βαθμίδα του Επικ. Καθηγητή αφορούσε δύο υποχρεωτικά θεωρητικά μαθήματα (τα αριθμούμενα ως 1) & 2), καθώς και ποικιλία κατ’ επιλογήν υποχρεωτικών και ελευθέρας επιλογής εικαστικών, εργαστηριακών ή θεωρητικών μαθημάτων..
1)Εισαγωγή της Ψηφιακής τεχνολογίας στην Τέχνη/ Τέχνη και θεωρία του ψηφιακού κόσμου Ι, 2) Τέχνη και θεωρία του ψηφιακού κόσμου ΙΙ) 3) Κινούμενο σχέδιο, 4)Σατιρικό σκίτσο, 5)Ψηφιακή φωτογραφία, 6)Ψηφιακή επεξεργασία εικόνας, 7) Τέχνη και θεωρία του video, 8)Video:θεωρία και τεχνικές αναπαράστασης, 9)Τρισδιάστατο κινούμενο σχέδιο. 10) Εικαστική ανατομία.
ΙΙ) Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, α) Μεταπτυχ. Πρόγραμμα «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης» (2000-2006): ως επιστημονικός συνεργάτης (ΕΠΕΑΕΚ και Π.Δ. 407): Σχέσεις λόγου και εικόνας.
β) Εικαστικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (2004-2005, 2005-2006): Σχέσεις λόγου και εικόνας και Διακλαδικά Θέματα Θεωρίας της Επιστήμης, της Τέχνης και της Θεωρίας των Ιδεών» (μάθημα αφιερωμένο στα θεωρητικά ζητήματα της ανατομίας, της εικαστικής ανατομίας, και στις συναρτώμενες προσλήψεις του ανθρωπίνου σώματος) και «Σχέση Λόγου και Εικόνας».
ΙΙΙ) Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (Μ.Ι.Θ.Ε.) του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο προπτυχιακό και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα (1998-2001). (Π.Δ. 407) αντικείμενα που ανήκουν στο πεδίο της θεωρίας της επιστήμης.
Συγγραφή σημειώσεων
Προς χρήση των φοιτητών:
α) του Τμήματος Π.Τ.Ε.Τ. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων για τρία μαθήματα: Εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας στην τέχνη (που μετονομάστηκε σε Τέχνη και θεωρία του ψηφιακού κόσμου ούσα συμπληρωμένη εκδοχή της πρώτης, (Σατιρικό) σκίτσο, Εικαστική ανατομία.
β) του Τμήματος Μ.Ι.Θ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών: Σημειώσεις επί θεμάτων σχετικών με τη θεωρία της επιστήμης.